COVID-19 KAPSAMINDA UZAKTAN EĞİTİMDE ÇEVRİMİÇİ DRAMA UYGULAMALARI

Covid-19 pandemisi sebebiyle ülkemizde alınan önlemler kapsamında eğitimde de bazı güncellemeler yapılmıştır. Ülkemizde de bir süre yüz yüze eğitim-öğretime ara verilmiş, eğitim-öğretim faaliyetlerinin aksamaması bakımından uzaktan eğitim sürecine başlanmıştır. Uzaktan eğitim sürecinde hemen her sınıf düzeyi ve derste olduğu gibi drama dersleri de gerekli güncellemelerle etkili biçimde yürütülebilmektedir. Dramanın doğasında iletişim ve etkileşimin olduğu düşünüldüğünde, çevrimiçi olarak drama uygulamalarının yapılması çoğumuza göre imkânsız görünebilir. Ancak dramanın ısınma-hazırlık, canlandırma, değerlendirme-tartışma aşamalarına uygun olarak uzaktan çevrimiçi eğitime uygun drama dersleri yapılandırılabilmektedir. Bu süreçte her katılımcının kamerasının açık olması önemlidir. Fazla yankı yapması durumunda mikrofonlar kapalı olabilir, konuşmak isteyen kişi mikrofonunu açarak konuşabilir ve konuşması bitince mikrofonunu kapatabilir. Ses yankı yapmıyorsa mikrofonlar açık kalabilir.  

Drama süreci kapsamında ısınma-hazırlık aşamasında kullanılan serbest yürüyüşler kişinin bulunduğu mekânda yine yapılabilmekte, oyunlar çevrimiçi oynanabilecek şekilde güncellenerek oynanabilmektedir. Öğretmenin açacağı bir müzik eşliğinde öğrenciler bulundukları mekânda ayağa kalkabilir ve öğretmenin vereceği yönergelere uygun hareket edebilir, koşabilir, zıplayabilir ya da dans edebilir. Katılımcıların ısınma-hazırlık aşamasında kâğıt ve boya kalemlerini kullanabilecekleri etkinlikler geliştirilebilir. Katılımcıların mekân içinde getirecekleri nesneler kullanılarak oyunlar oynanabileceği gibi, canlandırma aşamasında da bu nesnelerden yola çıkarak canlandırma yapılabilmektedir. 

Uzaktan eğitim sürecinde kullanılan program, odalara bölmeye, gruplara ayrılmaya olanak veriyorsa canlandırma aşamasında gruplar otomatik olarak program tarafından ya da farklı değişkenlere göre öğretmen tarafından atanabilir. Öğretmen, canlandırma kapsamında kullanacağı tekniğe göre yönergesini gruplar oluşturulmadan ya da oluşturduktan sonra da verebilir. Her grup kendi odasında/grubunda hazırlığını yapabilmektedir. Lider her odayı ziyaret edebiliyorsa grupları izleyebilir ve katılımcılara anlık dönütler verebilir. Tüm gruplar hazır olduktan sonra öğretmen grupları/odaları kapattığında tüm sınıf ana ekrana döner. Canlandırması izlenecek olan grup üyelerinin kamerası açık, diğerlerinin kameraları kapatılırsa, canlandırma yapacak grup ana ekranda kalır ve canlandırması biten grup kamerasını kapatır. Her grup canlandırmasını bu şekilde yapabilir. Değerlendirme-tartışma aşamasında pek çok oyun, teknik de çevrimiçi süreçte kullanılabilmektedir. Öğretmen, elinde kâğıt bir uçak varmış gibi tutup güne ilişkin görüşlerini paylaştıktan sonra uçağı atıyormuş gibi yaparak, uçağı attığı öğrencinin adını söyler: ‘Uçağımı Pelin Ece’ye atıyorum’. Uçağı tutan öğrenci görüşünü paylaşıp adını söylediği başka bir arkadaşına uçağı atabilir. Bunun gibi örnekler çeşitlendirilebilir. Böylece dramanın üç aşaması da etkili bir şekilde uzaktan eğitim süreçlerinde gerçekleştirilebilmektedir. Eğitim-öğretim faaliyetlerinin aksamaması bakımından farklı konular kapsamında drama süreçleri de çevrimiçi olarak tasarlanabilir.


Etiketler:   

YORUMLAR

Ben robot değilim seçeneğini işaretleyin.

  • Henüz yorum yazılmadı