Günümüz dünya toplumu bilindiği üzere teknoloji ile iç içe yaşamaktadır. Bu yaşantı olumlu sonuçların yanında olumsuz sonuçları da beraberinde getirmektedir. Bugün sizlere teknolojinin öğrenci üzerindeki etkilerinden bahsedeceğim.
İlk olarak teknolojinin olumlu sonuçlarından bahsedecek olursak teknolojinin gelişmesi ve eğitime entegre edilmesi tabi ki birtakım olumlu sonuçlar doğurmuştur. Örneğin; bilgiye ulaşmak daha kolay hale gelmiş, sınıflarda dersler işlenirken görseller ön plana çıkmış, bu yolla öğrencinin öğrenmesinde kalıcılık artmıştır. Sınıflara yerleştirilen ''Etkileşimli Tahta''lar ile öğrenci merkezli eğitim daha kolay uygulanabilir hale gelmiştir.
Bunun yanında istenmeyen durumlarla karşılaşılması da söz konusu. Özellikle internetin devreye girmesiyle bilgiye ulaşma daha kolay hale gelmiş fakat elde edilen kaynaklarda bilgi kirliliği de bir o kadar artmıştır.
Ayrıca toplumsal hayatımızda aile içi iletişim teknolojik aletlerin yoğun olarak kullanılmasıyla büyük yara almakta. Örnek verecek olursak bizler öğretmen olarak velilerimizden sıkça şu sözleri duymaya başladık:
-Öğretmenim çocuk tableti alıyor. Odasına çekiliyor. Kendi dünyasını kuruyor
-Öğretmenim küçük çocuğuma tablet vermeden yemek dahi yediremiyorum
Aynı zamanda öğrencilerde velilerinden şöyle dert yanıyor:
-Öğretmenim babam haber izleyeceğim diye benimle ilgilenmiyor vb.
Görüldüğü gibi gelişen teknolojinin bilinçsiz kullanımı gelecekte telafisi zor olabilecek sorunlara neden oluyor.
Artık günümüzde 3-5 yaşındaki çocukların teknolojiyle büyüdüklerini görüyoruz. Teknolojik aletlerin çocuğun eline daha küçük yaşlardan itibaren ''oyuncak'' diye verilmesi ilerleyen dönemlerde çocuklarda hiperaktivite, dikkat dağınıklığı, unutma gibi bilişsel sorunlar yaratabiliyor. Bunun yanında çağımızın hastalığı olarak psikoloji alanında nam salmış anksiyete bozukluğu ile çocuklar erken yaşta tanışabiliyor.
Bilimsel çalışmalar bu tür sorunların nedenlerini ortaya koyarken anne babaların da dikkat etmesi gereken çok önemli bir şey söylüyor:
''Beyin kimyasının değişmesi''....
Çocuğun küçük yaştan itibaren alıştığı yoğun teknoloji kullanımı beyin kimyasında büyük değişikliklere neden olabiliyor. Bu değişiklikler ise yukarıda saydığım sorunları tetikleyebiliyor. Özellikle anne babaların çocuklarını yetiştirirken beyin gelişiminin yoğun bir şekilde yaşandığı 0-3 yaş arası dönem ve Ergenlik Döneminde teknoloji kullanımının kısıtlanması çocuğun beyin sağlığı açısından önem arz ediyor.
Ayrıca teknoloji kullanımının arttığı günümüzde yeni bağımlılık türleri literatüre girdi: Teknoloji Bağımlılığı, Oyun bağımlılığı, Ekran Bağımlılığı vb.
Peki bu olumsuzlukların önüne nasıl geçilebilir...
Her şeyin fazlasının zarar olduğu gibi teknolojinin fazla kullanılması da zararlı. Bu konuda Türk Pediatri Derneği'nin bizler için hazırladığı çocuklarımız için olması gereken ekran sürelerine bir bakalım.
Türk Pediatri Derneğinin verilerine göre; ilkokul çağındaki öğrencilerimiz için en fazla bir buçuk saat, ortaokul çağındakiler için en fazla iki saat, lise öğrencilerimiz içinse kotalı kullanım tavsiye ediliyor.
Anne babalarımız bu tip sorunlarla karşılaşmak istemiyorlarsa çocuklarıyla geçirdikleri kaliteli zamanı artırmalı ve teknoloji kullanımının yerine konabilecek çocuğun da sevdiği diğer aktivitelere çocuklarını teşvik etmeliler. Teknolojinin yerine konabilecek oyun tarzı diğer aktiviteler hem teknoloji kullanımını sınırlandıracak hem de çocuğun sosyal gelişimini olumlu yönde etkileyecektir
Son olarak şu unutulmamalıdır. Çocuklarımıza gösterdiğimiz ilgiyi yabana atmak bir toplumun geleceğini yabana atmak demektir.
TEKNOLOJİ O KADAR MASUM MU?
Etiketler:
POPÜLER YAZILAR
-
Osman ATALAY 28922 KANT’IN ÖDEV AHLAKI
-
Serdar YAZICI 25315 EL-CEZERİ
-
Lokman BAYNAZOĞLU 23419 MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINDA EV ÖDEVLERİNİN YERİ VE DEĞİŞİMİ
-
Kemal AKBAYRAK 15218 BİLSEM NEDİR, NE DEĞİLDİR?
-
Prof. Dr. Firdevs Güneş 14964 ÖDEVİN YARARLARI
-
Prof. Dr. Özkul Çobanoğlu 13785 TARİHTE VE GÜNÜMÜZDE MASAL KAVRAMI VE TÜRK MASAL GELENEĞİ ÜZERİNE TESPİTLER
-
Volkan CİVELEK 8744 TARİH EĞİTİMİNDE AİLENİN ROLÜ
-
Prof. Dr. Gülay Ekici 8606 EV ÖDEVİ
-
Dr. Serkan DÜZGÜN 7367 COVİD-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM
-
Volkan CİVELEK 6564 SON CEMRE
-
Emine BARIŞ 5974 ERKEN ÇOCUKLUKTA HER HİKÂYE BİR STEAM
-
Lokman BAYNAZOĞLU 5917 EV ÖDEVİ: BİR ÖĞRETİM EFSANESİ
-
Cem Tuncay ŞAHİNKAYA 5784 ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA SÜRECİ
-
Nuran CEVAHİR KARTAL 5466 ÇOCUK OLMAK
-
Eminsafa Dilmaç 5101 HAYATA BAKIŞ