Satranç, günümüzden en az 4000 yıl önce Mısır'da oynandığına dair bulgular piramitlerdeki kabartmalarda bulunmaktadır. Yine Çin'de, Mezopotamya'da ve Anadolu'da oynanmaktaydı. Oyunun bugünkü adını alması, MS 3. - 4. yüzyıllarda Hindistan'da, oyuna ÇATURANGA denmesi ile başlar. Satranç ile ilgili ilk yazılı belgeler Hindistan'dan kalmadır. Daha sonra satranç İran'a, onlardan Araplara, Endülüslüler sayesinde de İspanya üzerinden Avrupa'ya yayılmıştır…

Satrancın öğrencinin gerek akademik başarısında gerekse de kişisel gelişiminde oldukça fazla yararları bulunmaktadır. Bunlardan bazıları;

- Planlı hareket etmenin önemini ve gerekliliğini kavratır.
-Süratli, doğru  ve çabuk düşünebilmeye yardımcı olur, olaylara doğru yorumlarla yaklaşabilme yeteneklerini geliştirir.
- Kişiliği ve karakteri olumlu yönde etkiler ve geliştirir.
-"Kendine güven" duygusu aşılar ve bunu geliştirir.
- Kendi güç ve yeteneklerini daha iyi tanıyarak,  bireysel güç ve yetenekleri açığa çıkarmaya ve bireysel doğru kararlar alabilmeye yardımcı olur.
- Dikkatini tek konu üzerinde yoğunlaştırabilme alışkanlığı kazandırır.
-Diğer ders konularının daha iyi anlaşılıp kavramasına  yardımcı olur. Bilimselliği ön plana alarak araştırmalar yapmaya yönlendirir.
- Konulara karşı şüpheci yaklaşımı benimsetir, onları ezberci zihniyetten arındırır.
- Kişileri düşünen, araştıran, yargılayan varlıklar haline getirir ve  yaratıcılıklarında özgür bırakan bir ortam hazırlar.
- Başarıya ancak ve ancak sistemli ve disiplinli bir çalışmayla varılabileceğini gösterir.
- Mücadeleci bir ruh yapısına sahip olmanın gerekliliğini benimsetir.
- Başarısızlıklar karşısında yılmamayı, başarı için daha da çok çalışmanın gerekli olduğunu öğretir.
- Kişilerin olumsuz bir yönünü, eksikliğini veya bir davranış bozukluğunu hızlıca ortaya çıkarır.
- Kurallara uymayı, dostça oynamayı, kaybetmeyi kabullenmeyi, kazananı kutlamayı öğretir.
- Yakın dostluklar kurup daha çok sosyalleşmeye ve sosyal yaşamının zenginleşmesine yardımcı olur.

 Satrancın yararlarını gösteren bütün bu maddeler, Milli Eğitimin de temel amaçlarındandır. Türk Milli  Eğitimi’nin  öğrenciler tarafından kazanılmasını istediği temel davranışlardır. Bu kadar pozitif etkisi olan bir araç kesinlikle bir 'EĞİTİM ARACI'dır. Yeryüzünde başka hiçbir araç, bu kadar olumlu davranışların hepsini birden bireylere kazandıramaz!

Öyleyse, çocuklarımızın olabildiğince küçük yaştan başlayarak 'Kişilik gelişiminde satrancın pozitif etkilerinden yararlanma’ amaçlanmalı, çocuklarımızın olumlu davranışlar sergilemelerini sağlamaya çalışmalı ve bu amaç  bir  'görev' olarak benimsenmelidir.

Çokça sorulan bir soru olarak satranca balama yaşının 4 ile 6 yaş arasında olması gerektiğini söyleyebiliriz. Burada amaç, satranç figürlerinin ve satranç temasının çocuk gözündeki cazibesinden de yararlanarak, çocuğu satranç ile tanıştırmaktır.

Ülkemizin son yıllarda satrançtaki başarısı ülke milli takımına da yansımıştır. Satranç A Milli Takımı, nefes nefese takip edilen 2017 Dünya Takımlar Şampiyonası’nda dünya beşincisi olarak, Türk satranç tarihinin en büyük başarısına imza atmıştır.


Ülkemizde son yıllarda çocuk eğitimde yapılan yanlışlar düşünüldüğünde ebeveynlerin çocukları için doğru eğitim seçeneklerini belirlemeleri ve onları bu yola kanalize etmeleri geleceğimiz olan çocuklar için olduğu kadar iyi birer evlat-ülkesine hayırlı bir fert yetiştirme telaşındaki ebeveynler için de büyük sevinç kaynağı olacaktır. Bizler devamlı öğrencilerin okuma alışkanlığının olmamasından, televizyona, internete çok fazla vakit harcadıklarından şikayet ediyorsak önce Roma’nın bilge hükümdarı Aurelius’un oğlu tarafından boğularak öldürülüşü sırasında söylediği şu sözü ’’Evlat olarak yaptığın her hata bir baba olarak benim hatamdır…’’büyükler olarak kendimize rehber edinmeliyiz… 


Etiketler:   

YORUMLAR

Ben robot değilim seçeneğini işaretleyin.

  • mert   4.12.2021 00:12:38
    Satranç çok güzel bir oyun zekanızı geliştiriyor.
    Ben robot değilim seçeneğini işaretleyin.