Akademik başarı doğru öğretim uygulamalarıyla tüm çocuklarımızın kendi potansiyelinin en üst düzeyinde başarıya ulaşmasıdır. İnsan beyni öyle bir yapıya sahiptir ki sürekli kapasitesini arttırmaktadır. Gelişmeye ve değişime daima açıktır. İnsanoğlunun bu özelliğinden dolayı, başarı bir yolculuktur aslında. Hedefler ise kilometre taşları ya da yol üstünde bulunan tesislerdir adeta. Amaç hedefe varmak değil, yolculuğun kendisidir. Hedefler daima güncellenerek başarı yolculuğu devam eder. Bu yolculuğun sonu kişinin hayalleri ile sınırlıdır. Bu nedenle biz çocuklarımıza bu yolculukta gerekli olacak donanımları sunmayı ve bu yolculuklarına hazır olmalarını amaçlarız.
Başarılı olmak için ne gerekir? Bu soruya cevap olarak değerli bilim insanımız Aziz Sancar’ın sözünü hatırlatmak isterim: “Ben zekâya değil, çalışmaya inanırım.” Çalışmanın ne kadar önemli bir davranış olduğunu özetleyen bir cümledir. Çalışmak gerek ama “akıllı çalışmak gerek”. Bunun içinde başta zaman ve teknoloji olmak üzere tüm kaynakları iyi ve doğru kullanmak gerekir.
Ders çalışma konusunda birçok öğrenci verimli çalışma ile ilgili şikâyetlerini dile getirir. Bunlardan bir kısmı ders çalışmaya başlamakta güçlük çekerken bir kısmı çalışma esnasında derse motive olamamaktan, bir kısmı da çalıştığı halde başarılı olamadıklarından şikâyet etmektedirler. Öğrencilerin ders çalışamama konusundaki sorunları başlıca şu nedenlerden kaynaklanmaktadır.
- Amaçsız çalışmak
- Plansız ve programsız çalışmak
- Dersle ilgili ön yargılar
- Evin değişik yerlerinde çalışmak
- Uzanarak ders çalışmak
- Kaynaklardan yararlanmamak
- Başaramama korkusu, anlayamadığı dersi bırakmak
Verimli ders çalışamama problemi olan bir öğrenci öncelikle yandaki yanlış çalışma alışkanlıklarından hangisinin kendisinde olup olmadığını düşünmelidir. Verimli ders çalışma, amaç doğrultusunda planlı ve programlı çalışmaktır. Verimli ders çalışmak sadece ders çalışmak için zaman ayırarak diğer etkinlikleri göz ardı etmek değildir. Aksine belli bir plan ve program eşliğinde hem ders çalışırken hem de diğer sosyal etkinliklere zaman ayırırken bunlardan zevk almaya yardımcı olur.
Çalışmaya başlamak ve sürdürmek konusunda temel faktörlerden bir tanesi kişinin hayatıyla ilgili sorumluluk ve kararları almak konusundaki istekliliğidir. Eğer hayatınızla ilgili sorumluluğu dış dünya ve olaylara bırakırsanız çalışmanızı ve başarınızı her zaman engelleyecek birçok sebebiniz olacaktır. Bir gün anneniz veya babanız size duymak istemediğiniz bir söz söylemiş olduğu için çalışmak istemeyeceksiniz, bir başka gün öğretmeninizle aranızda istenmeyen bir diyalog olduğu için çalışmaya isteksiz olacaksınız, bir başka gün canınız sıkkın olduğu için, bir diğer gün hava içinizi kararttığı için, bir başka gün arkadaşlar size bir yere gitmeyi önerdiği için ders çalışamayacaksınız. Bu listeyi her gün için birden çok sebeple doldurmak mümkündür.
Akıllı çalışmak için sana uygun olabilecek verimli ders çalışma tekniklerini uygulayarak ders çalışma sürecini daha verimli hale getirebilirsin:
- Günlük plan yapmak,
- Motive olmak,
- Uygun çalışma ortamını oluşturmak,
- Dikkat dağıtıcıları ortadan kaldırmak çalışmanızı kolaylaştıracaktır.
- Ders çalışmaya başlamadan önce konuyu 5 - 10 dakikada hızlı bir şekilde gözden geçirin.
- Derste görülecek konuya göz atmak, beyninizin o konuya hazır olmasını sağlayacaktır.
- Dersiniz bitmeden çalışma isteğiniz azalmışsa, çalışmanıza hemen ara vermeyin.
- Konuları biriktirmeden çalışmalısınız.
- Zihniniz yorulmadan sosyal derslere çalışmanız daha faydalı olacak ve öğrenmeyi kolaylaştıracaktır. Sözel dersten sonra matematik-fen dersinin çalışılması öğrenmede kolaylık sağlayacaktır.
- Çalışırken zihin yorgunluğunun önüne geçmek için çalışmanızı 45 dakika ders çalışmak, 15 dakika ara olarak değerlendirin
- Önemli yerlerin altını çizmeniz dikkatinizi arttıracak ve konunun hatırlanmasını kolaylaştıracaktır.
- Not tutmak, zamanı verimli kullanmak,
- Uyku düzeninin olması ve yeteri kadar uyumak,
- Bir kişi ne kadar fazla test çözerse test tekniğini o kadar pekiştirecektir.
- Öğrenci dikkati dağıtıcı etkenlerin olmadığı bir ortamda çalışılmalı.
Verimli çalışma konusunda sizlere birkaç taktiğim olacaktır. Bu taktikler çoğaltılabilir, bireysel bazda değişebilir:
1. Matematik dersi: Çözümlü soru incelemelisin, sorunun cevabına giden yolları anlamaya çalışmalı ve farklı türden sorular çözerek pratik yapmalısın.
2. Türkçe metinlerini hızlı okumayı öğrenmelisin. Kitap okuma, zaman yönetiminde ve dikkatini artırmanda sana yardımcı olabilir.
3. Tarih, coğrafya, felsefe, din derslerinde bilgi sahibi olmak çok önemlidir. Bilgiye sahip olmadan cevaba ulaşmak zordur. Konuları okumalı, öğrenmeli ardından farklı türden sorular çözmelisin.
Başarıya giden yolda kullandığınız taktikler çok önemlidir. Bir futbol maçında teknik direktör maçın seyrine göre taktik değiştirir, eksik gördüğü yerlere takviye yapar, maçı kafasında planlar ve bu şekilde oynar. Bu örnekte olduğu gibi siz değerli öğrencilerimizin stratejisi, taktiği planı olmalı. Bu şekilde başarıya ulaşmanız çok daha kolay ve eğlenceli olacaktır. Ders çalışmaları stresli bir duruma çevirmek yerine daha eğlenceli, heyecanlı hale geldiğini fark edeceksiniz. Akademik başarı tek başına elbette yeterli değildir. Kişi akademik başarısını bazı beceriler ile donatmalıdır. Bireyin sosyal, psikolojik, duygusal ve fiziksel gelişimlerini de tamamlamasını sağlarken aynı zamanda gelecek yıllara hazırlanması için de bilişim, ingilizce, spor, sanat ve kişisel gelişim alanlarında becerilerini en iyi şekilde geliştirmesi gerektiği bir gerçektir. Bilindiği üzere okul-veli-öğrenci eğitim üçgeni, başarı için olmazsa olmazdır. Bunun farkındayız. Rize ili velilerimiz ve değerli öğrencilerimiz ile akademik başarı sürecini birlikte yönetmek istiyoruz. Gençlerimize rehberlik hizmetlerinin desteği çok önemli bir yere sahip olmuştur. Siz değerli öğrencilerimizin başarılı olacağına güvenimiz tamdır. Yaptıklarınız, ulaştıklarınız, kazandıklarınız sizlere birer pusuladır. Başarı yolunda mutluluklar diliyorum.