Page 40 - Puli Edebiyat 2. Sayı
P. 40

Bu otoritenin ne kadar ağır ve kı-  Yine  halk  yüzünden  başarılı  ola-  aristokrasi  gibi  sistemler;  her  insan
            sıtlayıcı  olacağı  siyaset  felsefesinin   mayan görüşlerden biri de anarşidir.   yaptığı  şeyi  en  iyi  şekilde  yapabilse
            konusudur  ve  bu  konuda  yeterince   Anarşi, ben merkezciliğin ve özgür-  Platon’un  sistemi  mükemmel  sistem
            dolu  bir  bankam  olmadığı  için  ne   lüğün doruk noktasıdır. Herhangi bir   olurdu.
            kadar  otoritenin  gerekli  olduğu  ko-  devleti  ve  kurallarını  tanımaz,  oto-
            nusunu es geçmek zorundayım fakat   riteyi  reddeder.  İlginçtir  ki  bu  red-  İşte  siyasi  doktrinleri  benimser-
            konuşmak  istediğim  bir  konu  daha   dettiği otorite de bencillik yüzünden   ken karşımıza çıkan problem de bu!
            var: İnsanın tabiatı değişir ve bu ben-  oluşmuştur.  İnsanın  tam  bir  özgür-  Hep  bir  şeyler  hakkında  kabuller-
            cilliğinin önüne geçerse oluşabilecek   lüğe  ulaşabilmesi,  devletten  kurtu-  le yola çıkıyoruz. Ancak bu kabuller
            mükemmel devlet kavramı...        labilmesi için bencilliğin önüne geç-  pratiğe  geçtiği  zaman  asla  ve  asla
                                              mesi  ve  bireysel  olan  kapalı  görüşü   beklentilerimizi  karşılamıyor.  İşte
               Mükemmel  devlet  için  gerekli   yenmesi  gerekmektedir.  Komiktir  ki   bu  da  neden  herhangi  iki  doktrinin
            olan  tek  şey  mükemmel  bir  halktır.   bu işlev devletin işlevidir. Yani insa-  arasından  iyi  birini  seçemeyeceği-
            Bendeniz  tüm  siyasal  doktrinlerin   nın tam bir özgürlüğe kavuşması için   mizin,  her  doktrinin  halk  yüzünden
            mükemmel  olduğu  kanaatindeyim.   bireylerin devletin işlevini üstlenmesi   en az diğeri kadar yanlış olduğunun
            Bu doktrinlerin tek kusuru halkları da   gerekli  gelir.  Mükemmel  bir  anarşi-  sebebidir.
            kendileri gibi mükemmel görmeleri-  nin  kurulması  ve  doruk  noktadaki
            dir. Halklar ise aksine, iddia ettiğimiz   bir özgürlük için insanın bencillikten   Yani   anlayacağınız   çözüm
            gibi bencil olduğu için siyasi fikirler   kurtulması gereklidir.    Hobbes’un dediği gibi bu aç kurtların
            birbirleriyle yarışa girer, kendi fikir-                            başına  bir  bekçi  dikmek,  bu  bekçiyi
            lerinin  daha  mükemmel  olduğunu    Konuyla ilgili birçok örnek verebi-  güçlü ya da zeki olanlardan seçmek
            savunurlar.  Fakat  hepsinin  halkları   liriz. Dünya; birbirine eş insanlardan   veya  o  kurtların  çayırlarda  cirit  at-
            yüzünden kusurlara sahip olduğuna,   oluşsaydı komünizm, hür ve süzgeç-  masına izin vermek değildir. Çözüm
            farklı  siyasi  politikaların  farklı  coğ-  ten geçmiş kararlar veren halklardan   yoktur.  Kurtlar  hep  kurt  kalmaya
            rafya  ve  halklar  üzerindeki  etkileri   oluşsaydı  demokrasi  mükemmel  bir   devam  edecek,  insan  değişmeye-
            incelenerek ulaşılabilir.         yönetim  biçimi  olurdu.  Soylular  ve   cek  ve  mükemmel  bir  toplum  asla
                                              krallar  halklarını  gözetse  monarşi,   kurulmayacaktır.


                                                             39
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45