Page 40 - Puli Edebiyat 2. Sayı
P. 40
Bu otoritenin ne kadar ağır ve kı- Yine halk yüzünden başarılı ola- aristokrasi gibi sistemler; her insan
sıtlayıcı olacağı siyaset felsefesinin mayan görüşlerden biri de anarşidir. yaptığı şeyi en iyi şekilde yapabilse
konusudur ve bu konuda yeterince Anarşi, ben merkezciliğin ve özgür- Platon’un sistemi mükemmel sistem
dolu bir bankam olmadığı için ne lüğün doruk noktasıdır. Herhangi bir olurdu.
kadar otoritenin gerekli olduğu ko- devleti ve kurallarını tanımaz, oto-
nusunu es geçmek zorundayım fakat riteyi reddeder. İlginçtir ki bu red- İşte siyasi doktrinleri benimser-
konuşmak istediğim bir konu daha dettiği otorite de bencillik yüzünden ken karşımıza çıkan problem de bu!
var: İnsanın tabiatı değişir ve bu ben- oluşmuştur. İnsanın tam bir özgür- Hep bir şeyler hakkında kabuller-
cilliğinin önüne geçerse oluşabilecek lüğe ulaşabilmesi, devletten kurtu- le yola çıkıyoruz. Ancak bu kabuller
mükemmel devlet kavramı... labilmesi için bencilliğin önüne geç- pratiğe geçtiği zaman asla ve asla
mesi ve bireysel olan kapalı görüşü beklentilerimizi karşılamıyor. İşte
Mükemmel devlet için gerekli yenmesi gerekmektedir. Komiktir ki bu da neden herhangi iki doktrinin
olan tek şey mükemmel bir halktır. bu işlev devletin işlevidir. Yani insa- arasından iyi birini seçemeyeceği-
Bendeniz tüm siyasal doktrinlerin nın tam bir özgürlüğe kavuşması için mizin, her doktrinin halk yüzünden
mükemmel olduğu kanaatindeyim. bireylerin devletin işlevini üstlenmesi en az diğeri kadar yanlış olduğunun
Bu doktrinlerin tek kusuru halkları da gerekli gelir. Mükemmel bir anarşi- sebebidir.
kendileri gibi mükemmel görmeleri- nin kurulması ve doruk noktadaki
dir. Halklar ise aksine, iddia ettiğimiz bir özgürlük için insanın bencillikten Yani anlayacağınız çözüm
gibi bencil olduğu için siyasi fikirler kurtulması gereklidir. Hobbes’un dediği gibi bu aç kurtların
birbirleriyle yarışa girer, kendi fikir- başına bir bekçi dikmek, bu bekçiyi
lerinin daha mükemmel olduğunu Konuyla ilgili birçok örnek verebi- güçlü ya da zeki olanlardan seçmek
savunurlar. Fakat hepsinin halkları liriz. Dünya; birbirine eş insanlardan veya o kurtların çayırlarda cirit at-
yüzünden kusurlara sahip olduğuna, oluşsaydı komünizm, hür ve süzgeç- masına izin vermek değildir. Çözüm
farklı siyasi politikaların farklı coğ- ten geçmiş kararlar veren halklardan yoktur. Kurtlar hep kurt kalmaya
rafya ve halklar üzerindeki etkileri oluşsaydı demokrasi mükemmel bir devam edecek, insan değişmeye-
incelenerek ulaşılabilir. yönetim biçimi olurdu. Soylular ve cek ve mükemmel bir toplum asla
krallar halklarını gözetse monarşi, kurulmayacaktır.
39