Page 39 - Puli Edebiyat 2. Sayı
P. 39

Rize, Güneysu, Şehit Kemal Mutlu Fen Lisesi                                                Deneme






                                            İNSAN İNSANIN KURDUDUR                       “Homo homini lupus.”
                                                    Kerem Can Kınay






            İnsan  doğası  nasıldır,  hiç  dü-  karşılar. Toplum sözleşmesi öncesini   Bu  soruları  cevaplamaya  bencil-
          şündünüz  mü?  Bileklerinde  zincir-  kaos olarak nitelendirerek bireyci ve   likle başlayalım. İnsan bencil midir?
          ler olmasaydı insan nasıl davranırdı?   başıboş (otoritesiz) hayatı kötüler.  Evet,  çoğu  insan  bencildir.  Pek  ço-
          Uçsaydı özgürce, sürüklenseydi fırtı-                              ğumuz  temelde  içgüdüleriyle  ha-
          nada, kendisi olsaydı nasıl davranırdı   Peki, ne demek istemiştir Hobbes   reket  eder,  kendi  yaşamını  diğerle-
          insan?  Özgürlük  ne  yapardı  ona  ne   “İnsan  insanın  kurdudur.”  diyerek?   rinden  üstün  görür  ve  bireycilik  ile
          yapardı  insanlığa?  Zarar  mı  verirdi   Hobbes  mutlak  bir  otorite  olmadığı   yaşar. Çıkarlarını savunduğu yegâne
          ona,  vahşileştirir  miydi  onu?  İşte,   zaman,  tabiatta  insanların  nasıl  bir   kişi kendisidir.
          bu  yazının  konusunu  bu  sorular  ve   kurt,  nasıl  bir  canavar  olacakları-
          Thomas Hobbes’un ünlü sözü “İnsan   nı anlatmaya çalışmıştır bu sözüyle.   Peki  ama  neden  böyle?  Çünkü
          insanın kurdudur.” oluşturacak.  İnsan doğasını bencil görür Hobbes.   böyle bir çevrede büyütülürüz. Tıpkı
                                           Onları  bir  otorite  altında  olmadık-  tüm diğer hayvanlar gibi bencil ve ne
            Bu  yazıya,  sözün  kökeniyle  ilgili   larında,  birbirlerinin  kuyularını  ka-  yazık  ki  kapalı  bir  dünya  görüşüyle
          sık yapılan bir tartışmayla başlamak   zan  bencil  bireyler  olarak  niteler.   büyütülürüz.  Eğer  toplumumuz  da
          istemiyorum.  Nitekim  benim  ince-  Tabiatımız  gereği  aşağılık  olduğu-  bizim gibiyse zaten bu böyle de ol-
          leyeceğim  kısım  Thomas  Hobbes’un   muzu iddia eder. Hobbes bu sözüyle;   malıdır.  Neden  budalalık  edelim  ki?
          ağzından  çıkan  “İnsan  insanın  kur-  kendi  çıkarlarımızı  elde  edebilmek   Orada bizi düşünen bir toplum yok-
          dudur.” sözü.                    için birbirimizi, diğer insanları nasıl   ken neden kendimizi yakan biz ola-
                                           yok edebileceğimizi, nasıl yok ettiği-  lım da toplumu düşünelim?
            Bu  sözü  anlamlandırmak  ve  iç-  mizi anlatır.
          selleştirmek  için  öncelikle  Thomas                                 İşte,  burada  ikinci  soruyu  ele
          Hobbes’tan   bahsetmek   gerekir.   Ama  gerçekten  tablo  bu  kadar   alabiliriz: İnsan bir otoriteye ihtiyaç
          Siyaset  felsefesiyle  ön  plana  çıkan   karanlık  mı?  Biz  insanlar  doğamız   duyar  mı?  Maalesef  evet,  insan  bu
          bir filozof olan Thomas Hobbes, bir   gereği gerçekten böyle vahşi ve ben-  kült  içerisinde  bencilce  büyümeye
          devlet  tutkunu,  otorite  hayranıdır.   cil  canlılar  mıyız?  Bu  bencilliğin  ve   devam ederse kendini hayvanlardan
          Felsefesinde,  devletin  öneminden   bireyci tutumun önüne geçmek için   ayırmak için bir otorite ihtiyacı içe-
          bahsederken otoriter rejimi övgüyle   bir otoriteye ihtiyacımız var mı?   risinde kalacaktır.


                                                          38
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44