Foto raf | Ba l k |
---|---|
![]() |
EĞİTİM VE YÖNETİM Yönetim, “başkaları aracılığıyla amaca ulaşma ve başkalarına iş yaptırma sanatı”, “yönetim fonksiyonlarının yerine getirilmesini sağlayan bilimsel ve sanatsal yönü olan faaliyetler” ve daha geniş anlamıyla “örgütsel hedeflere etkin ve verimli olarak ulaşılması amacıyla yönetim fonksiyonları olan planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve kontrol faaliyetlerinin en iyi şekilde kullanılmasıdır” şeklinde ifade edilmektedir. Rize Milli Eğitim Müdürlüğü |
![]() |
DİJİTAL AYNALARLA BAŞIMIZ BELADA HOCAM Evet, başımız belada çünkü çok sıkıcıyız. Her geçen gün daha da sıkıcı oluyoruz. Hayır karamsar falan değilim. Yalnızca gerçekçi ve açık sözlüyüm. Görmüyor musunuz, bu gidişle kanaryalar gibi şakısak bile bizi dinlemeyecek, sardunyalar misâli çiçek açsak da dönüp bize bakmayacaklar. Dr. Hüseyin ÖZTÜRK |
![]() |
ÇOCUKLAR NEDEN BASİT SORUNLARI BİLE ÇÖZERKEN BÜYÜKLERİNDEN YARDIM İSTERLER? Çocuklar genellikle bir sorun yaşadıklarında bu sorunu çözmeleri için anne ve babalarından, okulda ise öğretmenlerinden yardım isterler. Yaşanılan sorun, haklı olduğunu düşünen çocuk tarafından hemen otorite olarak görülen kişiye iletilir. Enes SÜKÜT |
![]() |
DUYGU VE DÜŞÜNCE EĞİTİMİ Vaktiyle şöyle bir söz okumuştum: “Küçük insanlar KİŞİLERİ, orta grup insanlar OLAYLARI, büyük insanlar ise FİKİRLERİ konuşur”. Daha sonra düşündüğümde kendi içimde de basit duygu, his ve düşüncelerimin kişilerle özellikle onların kusurlarıyla, orta duygu ve hislerimin olay ve problemlerle, üstün duygu, his ve düşüncelerimin fikirlerle meşgul olduğunu gördüm. Bahri HAN |
![]() |
LİDERLERİN HİKÂYESİ Bir bebek minik avuçlarında güzel ve mutlu bir hikâye taşıyarak merhaba der dünyaya. Ellerini yumruk yaparak dünyayı avuçlarımda tutuyorum der adeta. Ruhunu teslim eden bir insan ellerini iki yana açarak buraya ait hikâyesinin bittiğini anlatır geriye kalanlara. Ferit İNCEL |
![]() |
ÇOCUKLAR İÇİN FELSEFE Felsefe Nedir? Felsefe, terim anlamı olarak Yunanca bilgelik sevgisi anlamına gelen felsefe (philosophia), sevmek (philia) ve bilgelik (sophia) sözcüklerinin birleşiminden türemiştir. Felsefe düşünürlerine filozof (philosophos) adı verilir. Özgür SEVİMLİ |
![]() |
DİL ÖĞRETİMİ VE AİLE İLİŞKİSİ Tarihte ilk olarak edebi metinlerin okunup anlaşılabilmesi için öğrenilmeye başlanılan yabancı dil, günümüzde artık bir ayrıcalık olmaktan ziyade Bekleyen’ in (2016) de belirttiği gibi daha iyi bir iş bulmak ve dünya ile iletişim kurmak için bir gereksinim haline gelmiştir. Dr. Öğretim Üyesi Volkan MUTLU |
![]() |
HUZUR’LU HAYAT Evliya Çelebi çok istediği seyahate çıkacağında güne bu kadar heyecanlı uyanmış mıydı acaba? Bu denli hevesle gidilecek yer neresi olabilirdi? Adeta askerin şafak saydığı gibi gün saymıştı Aynzeliha. Ne yıllar sonra memleketine gidecek gurbetçinin ne düğününe günler kalmış iki nişanlının duygularına benzerdi bu heyecan. Erengül ŞEKER |
![]() |
SON CEMRE Kar taneleri, bulutlara bağlı zincirlerini söküp atarak özgürlüğün var olduğuna inandıkları yeryüzüne düşüyorlar, düşer düşmez başka türlü bir tutsaklığı özgürlük sanıp toprağa esir oluyor ardından da buhar olup benliklerini yitiriyorlar. Volkan CİVELEK |
![]() |
RAHATSIZ EDİCİ BİR EYLEM Merhaba, şimdi etrafta birileri var mı yoksa bir başına mısın? Saat kaç? Gece mi, gündüz mü? Sağda solda tanıdık biri varsa ona değil de bu yazıya (yani bana) baktığın için kendini suçlu hissediyor musun, bütün bunları bilmiyorum ama şimdi seninle teklifsizce bir yabancı olarak konuşuyorum. Dr. Hüseyin ÖZTÜRK |
![]() |
GÜZEL ŞEHRİM DENİZLİ Aslı annesi ve babasıyla birlikte önünde küçük bir bahçesi olan şirin bir evde yaşıyordu. İki yıldır evlerinin yakınındaki anaokuluna gidiyordu. Öğretmenini ve arkadaşlarını çok seviyordu. Arkadaşlarıyla oynamak ve öğretmeninden yeni şeyler öğrenmek onu çok mutlu ediyordu. Dilek ÖZCAN |
![]() |
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE AİLENİN ÖNEMİ İnsanoğlu ailesinin açtığı pencereden bakar bu dünyaya. Seneler geçtikçe çocukluğunu yaşar, gençliğin güzel günlerini tadar ve yetişkin bir birey olur. Aile ise bu süreçte, çocuğun kendi ayakları üzerinde durabilmesi için onu eğiten, yüreklendiren ve yaşama hazırlayan okul işlevi görür (Martı, 2019). Emre ARSLAN |
![]() |
BİLİM İNSANLARININ HAYATLARINDA AİLELERİNİN İZLERİ Aile, çocuk ve ebeveynlik üzerine birden çok eseri olan Psikanalist Wilhelm Stekel şöyle tanımlıyor aileyi: “Aile, her türlü iyilik ve kötülüğün öğretildiği bir okuldur.’’ Bu okuldan mezun nice cani, katil, hırsız, kötü karakterli ve vasıflı bireyler olduğu gibi toplumu güzelleştiren, alim, doktor, öğretmen, sanatçı ,bilim insanı, asker ve benzeri kahramanlar da mevcuttur. Serdar YAZICI |
![]() |
RESİMLİ (SÖZSÜZ) KİTAPLARIN GÜCÜNÜ KEŞFEDEBİLDİK Mİ? Çocukların birinci sınıfa başlamasıyla beraber okumayı öğrenme süreçleri de başlamaktadır. Bu süreç harf öğretimin tamamlanmasıyla sona ermektedir. Bu aşamadan sonra çocuk okumaya hazır olarak görülmekte ve kitaplarıyla tanıştırılmaktadır. Kitapların sürece dahil edilmesiyle beraber okuma hızını geliştirmeye dönük çalışmalara ağırlık verilmektedir. Enes SÜKÜT |
![]() |
AİLENİN ÇOCUĞUN DİL GELİŞİMİNE KATKISI "Aveyron'un Vahşi Çocuğu" lakaplı Victor, 1797 yılında Fransa'nın Lacaune adlı bir köyünün yakınlarındaki ormanlık alanda yerel halk tarafından bulunduğunda insan iletişiminden tamamen uzakta o güne kadar yaşamış bir çocuktur. Zeliha Nur TURAN |
![]() |
ANNE BABALARA ÇOCUK EĞİTİMİ İÇİN 10 GÜZEL ADIM Sabırlı Olun Eğitim tamamen sabır işidir. Çocuğunuzun ders başarısı istediğiniz düzeyde değilse sabırla ilgilenirseniz ve çocuğunuz çalışma alışkanlığı kazanırsa başarılı olması hiç de zor değildir. Sabır ile onlara destek olmaya çalışın. Emrah KAR |
![]() |
“KELEBEKLER VE İNSANLAR” ÜZERİNE Sevgili Üstün Dökmen’e ait, Remzi Kitabevi’nden ilk basımı 2011 yılında yayımlanan bu romanın konusu -yazarın klâsik gelişim kitaplarının aksine- farklılıkları ve benzerlikleriyle iki kusursuz kelebeğin ve iki özürlü gencin aşk hikâyesidir. Sevgili Dökmen diyor ki: Pervin Günaydın Kambur |
![]() |
Z KUŞAĞINI ANLAMAK Değişmeyen tek şey değişimdir. Doğanın kanunu gereği canlı ve cansız varlıklarda sürekli değişimler olmaktadır. Bu değişimler içerisinde elbette insan da yer almaktadır. Çevrenin etkisi ile insan psikolojik, sosyal, kültürel, zihinsel, bedensel gibi birçok alanda değişebilmektedir. İnsanın değişimi dünyanın değişimi demektir. Fatih ARSLAN |
![]() |
AYŞEGÜL ATAMAN İLE SÖYLEŞİ Kıymetli Prof. Dr. Ayşegül Ataman Hocam Merhaba, Çaydan-lık dergisinden; yeşilin, mavinin, gökyüzünden düşen damlaların yüksek yaylalarda buluştuğu Rize’den Merhaba, Çaydan-lık eğitim, kültür, sanat alanında derdi, sözü, paylaşımı olanların bir araya geldiği bir dergi. Serdar YAZICI |
![]() |
BİLSEM NEDİR, NE DEĞİLDİR? Ülkemizde özel yetenekli bireylere destek eğitimi hizmeti veren Bilim ve Sanat Merkezleri, kısa adı ile BİLSEM, hakkında velilerin kafasında çok fazla soru işareti var. Her ne kadar BİLSEM’ler sosyal medya platformlarında faaliyetlerine ilişkin paylaşımlarını artırmış olsalar da BİLSEM öğretmenleri olarak her yıl çok sayıda soru almaya devam ediyoruz. Kemal AKBAYRAK |
![]() |
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARDA OYUN TERAPİSİ Oyunun çocuklar üzerindeki önemini fark eden çocuk ruh sağlığı uzmanları çocukların sorunlarında kullanılmak üzere oyun temelli yaklaşımları geliştirmişler ve oyun terapistleri çeşitli yaşlarda çocukların duygusal ve davranışsal problemlerinin tedavisinde oyunu kullanmışlardır. Dr. Aziz ZORLU |
![]() |
ÖZEL EĞİTİMDE EĞİTİMCİ OLARAK AİLE Toplumun en küçük sosyal birimi olan ailenin çocuğun eğitimindeki önemi su götürmez bir gerçek olarak karşımızda durmaktadır. Söz konusu özel gereksinimli bir çocuk olduğunda ise ailenin önemi daha fazla öne çıkmakta ve hayati bir rol oynamaktadır. Bülent İÇBUDAK |
![]() |
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA SÜRECİ Bütün anne babalar için çocuk sahibi olmak en özel yaşantılardan birisidir. Çocuk sahibi olmak kadar çocuğun bütün yönleriyle “NORMAL” olması en büyük beklentidir. Bu beklenti maalesef ki bazı aileler için hayal kırıklığına dönüşebiliyor. Cem Tuncay ŞAHİNKAYA |
![]() |
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE AİLE KATILIMI Çocuğun ilk sosyal çevresi ailesidir. Dolayısıyla, alacağı eğitimin temellerini onu en iyi tanıyan, onunla en çok zaman geçiren ve gelişim süreci boyunca ona destek sağlayan anne ve babası oluşturmalıdır. Leyla BAĞ |
![]() |
ACEMİ GÖZLER Erzurum, o zamanlar sadece haritada bir noktaydı benim için. İnsanın iliğine işleyen ve epeyce uzun süren bir soğuğunu duymuşluğumuz vardı bir de insana güven veren dadaşlarını… Aynı zamanda her fıkrada, Karadenizimin Temel’i ile Dursun’unun karşısında dikilen, yalansız hilafsız Teyo Emmisi… Hızır SEFERİNOĞLU |
![]() |
SUSSAN OLMUYOR, SUSMASAN OLMAZ ‘‘Allah’ım! Bizlere, değiştiremeyeceğimiz şeyleri kabullenmek için metanet, değiştirebileceğimiz şeyleri değiştirebilmemiz için cesaret ve ikisinin arasındaki farkı anlayabilmemiz için de feraset ver…’’ Eminsafa Dilmaç |
![]() |
BAKMADAN GÖREN ADAM: EŞREF ARMAĞAN Hayal gücünün sınırlarını çizemeyen insanoğlu; hiç görmediği bir şeyi -mesela gün batımını, baharda açan çiçekleri, lapa lapa yağan karın gökyüzündeki dansını yahut maviliklerde uzayan balıkları- resmedebilir mi? “Bakmak ve görmek” ilişkisi… Abdullah BAŞ |
![]() |
KARACA; HAMBURGER GO HOME YAŞASIN KÖFTELER Hamburger veya sadece Burger, iki dilim yuvarlak sandviç ekmeği arasına yerleştirilen bir köfteyle yapılan sandviç türü. Genellikle ketçap, mayonez, turşu, soğan, domates, hardal ve bunun gibi değişik malzemelerin ilavesi ile servis edilen Amerikan usulü bir dürüm çeşididir. Kübra TUT |
![]() |
MERAK SADECE MERAK MI ? Bugün sizlere eğitim alanında üzerinde çokça durulması gereken bir kavramdan, meraktan, söz edeceğim. Meraklı olmak, insanoğlu olarak doğuştan getirdiğimiz özelliklerden biridir. Bu özelliğimiz sayesinde içimizde bir öğrenme ve anlamlandırma isteği ile doğarız. Ozan Orhan |
![]() |
AKSARAY TARİHİ Aksaray tarihi, günümüzden 11 000 yıl önce Orta Anadolu'nun ilk köy yerleşmesinin Aşıklı Höyük'te kurulmasıyla başlar. Aşıklı'da başlayan 11 000 yıllık serüvende farklı medeniyetlere ev sahipliği yapan Aksaray, İpek Yolu üzerinde Kapadokya'nın batıya açılan kapısı olarak tarihteki yerini almıştır. Sıla Lezgi Aygün |
![]() |
ÖMER ADIGÜZEL İLE “EĞİTİMDE YARATICI DRAMA” ÜZERİNE Ömer Hocam, söyle başlayalım isterseniz “Yaratıcı Drama” kavramı yanlış kullanılan, yanlış anlaşılan bir kavram. Drama, Yaratıcı Drama, Eğitimde Yaratıcı Drama, Canlandırma kavramları aynıymış gibi kullanılabiliyor. Ömer ESKİ |
![]() |
YARATICI DRAMA; NE OKUMALI? Yaratıcı drama eğitmeni/lideri olmak için yalnızca uygulamaya dayalı eğitimler almak veya çeşitli atölye çalışmalarına katılmak tek başına yeterli değildir. Çünkü yaratıcı drama çocukların sadece oyun oynayıp eğlendikleri, taklit ve canlandırmalar ile keyiflendikleri bir yöntem değildir. Kemal AKBAYRAK |
![]() |
YARATICI DRAMA NE DEĞİLDİR? Yaratıcı drama yöntemi eğitim-öğretim sürecinde öğretmenler tarafından en çok kullanıldığı iddia edilen yöntemlerin başında gelmektedir. Yöntemi derslerde uyguladığını belirten öğretmenlerden yöntemin kullanımı ile ilgili ayrıntı istendiğinde öğretmenlerin genellikle sınıfta yaptıkları doğaçlama veya metin canlandırma faaliyetlerini yaratıcı drama olarak adlandırdıkları anlaşılmaktadır. Enes SÜKÜT |
![]() |
FOTOĞRAFLARIN DİLİ Zamanın, acı ve tatlı hatıraların tanıkları fotoğraflar. Her birimizin hayatında özel anların şahitleri onlar. Siyah beyaz ve kenarları tırtıklıdan başlayıp renkliye dönüşen ve ekranlarda kalan fotoğraflar. Her biri “Çekiyorum!” diyerek başlayan, maziden atiye bırakılan gerçek birer iz. Cengiz AZMAN |
![]() |
AMAÇSIZ İNSANLAR TOPLULUĞU İnsanların toplu halde, dümeni kırılmış bir gemi gibi nereye gittiğini bilmediği şu zamanda “yol bulmak” mı zor, yoksa kendi yolunu bulmak mı? Hızlı bir tren edasıyla -“hızlı trenlerde eda ne gezer?” dediğinizi duyar gibiyim- akıp giden zamanın vagonlarından geriye doğru şimşek hızında akan silik dünyanın hali açıkçası beni korkutuyor. Servet Çalışır |
![]() |
ÇOCUK 1972 yılında Paris’te dünyaya gelen Colas Gutman, drama eğitimi almış ve bir süre tiyatro yönetmenliği yapmıştır. Anne ve babası yazar olan Gutman, 2006 yılından bugüne çocuk kitapları yazmaktadır. Ülkemizde Süper Kahramanlar Yüksekten Korkmaz, Rose, Paspal Köpek ve Çocuk adlı kitapları ile tanınmaktadır. Lokman BAYNAZOĞLU |
![]() |
EĞİTİM, DOĞA VE ÇOCUK Rize için bulutların ve dağların şehri diye bir söylem vardır, şehre gelen birinin ilk bakışta dikkatini çekeceği muhtemeldir. Gerçekten de burada yaşayıp doğadan kayıtsız kalabilmek pek mümkün değildir. Şehrin bir doğasevere sunduğu en büyük avantaj istenildiğinde 10 dakika içerisinde şehirden çıkıp orman örtüsüne ulaşılabilmesidir. Yavuz Yıldırımkaya |
![]() |
YA BİR YOL BUL YA BİR YOL AÇ YA DA YOLDAN ÇEKİL Yazar Mümin Sekman kişisel gelişim ve sosyal başarı türünde harikulade eserlerin yaratıcısı. Aynı zamanda kigem.com kurucusu. Türkiye’de kişisel gelişim uzmanı unvanını kullanan ilk kişi. Bugüne dek 10 kitabı yayımlandı ve özellikle Her Şey Seninle Başlar baskı adediyle Türkiye rekoru kırdı. Pervin Günaydın Kambur |
![]() |
ÖDEVİN YARARLARI Ödevler, öğrenci gelişimini sağlamak amacıyla öğretmenler tarafından verilen öğrenme etkinlikleridir. Ödevin amacı öğrencileri yeni konulara hazırlamak, öğrenmeyi kolaylaştırmak, öğrenilenleri gözden geçirmek, aktif öğrenmeyi sağlamak, öğrencilerin dilsel, zihinsel, sosyal ve bedensel becerileri geliştirmeye katkı sağlamaktır. Prof. Dr. Firdevs Güneş |
![]() |
EV ÖDEVİ Ödev veya ev ödevi kavramları eş anlamlı kavramlar olup, öğretmenler tarafından öğrencilere verilen ve genellikle sınıf dışında yapılan yazılı veya sözlü çalışmalar olarak ifade edilmektedir. Genellikle ilkokul düzeyinde ev ödevi, daha sonraki yıllarda etkinlik, proje, araştırma ve performans ödevi şeklinde olmaktadır. Prof. Dr. Gülay Ekici |
![]() |
BİTMEYEN TARTIŞMA : ÖDEV Ev ödevlerinin öğrenci başarısı üzerindeki olumlu etkileri bilimsel olarak net bir şekilde ortaya konmuş olmamasına rağmen bu uygulamanın eğitim-öğretim sürecindeki ağırlığı her geçen gün daha da artmaktadır. Enes SÜKÜT |
![]() |
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINDA EV ÖDEVLERİNİN YERİ VE DEĞİŞİMİ Her meslekte olduğu gibi öğretmenlik mesleğinin icrasında da mevzuata hâkimiyet önemli bir husustur. Mesleğin sınırlarının çizilebilmesi eğitim paydaşlarının işlerini daha etkili yürütebilmelerini sağlamaktadır. Meslekte düzenli yürütülen iş ve işlemler sayesinde öğrencilerinin belirlenen kazanımlara daha etkili ulaşabilmeleri sağlanmaktadır. Lokman BAYNAZOĞLU |
![]() |
TARTIŞMALI BİR ÖĞRENME ARACI: ÖDEV Dünyanın pek çok ülkesinde uzun yıllardır tartışılan ev ödevi konusu, günümüzde de güncelliğini korumaktadır. Türkiye’de özellikle son 15 yılda eğitimcilerin en önemli gündemlerinden birini oluşturan ev ödevleri, zaman zaman Milli Eğitim Bakanlığı’nın ödev verilmemesi yönündeki yasaklayıcı açıklamaları ile medyada da geniş yer bulmuştur. Sefa ÖZMEN |
![]() |
TÜRKİYE’DE EĞİTİM NASIL OLMALIDIR? Eğitim; bireyin yaşamı boyunca ihtiyacı olan tüm beceri, kabiliyet, değer, tutum ve davranışları bilinçli bir şekilde kazandırılmasını sağlama sürecine verdiğimiz kavramın adıdır. Bu başlığı kullanmamın nedeni 1954’e kadar Anadolu’da vücut bulan daha sonrasında ise özlemi duyulan bir eğitim yapısının çıkış noktasının ilk sorusu olmasıydı. Serdar YAZICI |
![]() |
“KİTAP OKUMA” ÜZERİNE Kimilerine göre çok gerekli, kimilerine göre çok sıkıcı bir eylem: Kitap okuma. Büyüklerimizden ve öğretmenlerimizden sıkça duyarız ''Kitap okuyun!'' cümlesini. Niye bu kadar vurgulanıyor bu okuma? Neden bu kadar önemli? Ya da niye bu kadar sıkıcı görülüyor? Ozan Orhan |
![]() |
HAYATA BAKIŞ Zihinlerimizin kıvrımlarında ufak bir yolculuğa davet ediyorum sizi. Tiyatro ve benzeri mecralardaki gösterileri düşünelim önce, daima aynı sahneyi izlemek oyunu nasıl da çekilmez kılardı değil mi? İşte bu durum hayat tiyatrosu için de geçerlidir. Eminsafa Dilmaç |
![]() |
KANT’IN ÖDEV AHLAKI "Acaba insan tabiatı itibarıyla ahlaken iyi midir kötü müdür? İnsan tabiatı itibarıyla ne iyi ne kötüdür, çünkü o tabiatı itibariyle ahlaki bir varlık değildir. O, ancak aklı ödev ve yasa fikrini (Begriffen der Pficht und des Gesetzes) geliştirdiğinde ahlaki bir varlık haline gelir. Osman ATALAY |
![]() |
PROFESYONEL ÖĞRETMENLİĞE DOĞRU Profesyonel kelimesi sözlük anlamıyla ustalaşmış, uzmanlaşmış demektir. Buradaki sıfatlar zamanla kazanılacak yeteneklerin tarifi için kullanılır. Her ne kadar belgeler bir sıfatı anlatmak için verilse de öğretmenlik mesleği, (sadece) belgeler mesleği değildir. Ömer ESKİ |
![]() |
TARİHTE VE GÜNÜMÜZDE MASAL KAVRAMI VE TÜRK MASAL GELENEĞİ ÜZERİNE TESPİTLER İnsanlık yüzbinlerce yıldır varlığını, çok zorlu doğa koşullarında ve kendinden üstün fiziki güce sahip canlılarla olan mücadelesini kazanabilmeye borçludur. Prof. Dr. Özkul Çobanoğlu |
![]() |
MASALSIZ ÇAĞ Türk mizahının büyük bilgesi Nasrettin Hoca’nın bir fıkrası vardır. Bir gün bir minarenin dibine gelir, etrafındakiler “Hoca, buna ne derler?” diye sorarlar. Hoca da “Ne olsa gerek? Yaş kuyudur, güne karşı asmışlar, kurutuyorlar.” der. Prof. Dr. Ali Duymaz |
![]() |
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MASALIN DERLEME VE İCRA SÜRECİNE KISA BİR BAKIŞ Tarihi süreç içerisinde, kültürel unsurların nesilden nesile aktarım şekillerinden biri sözlü gelenektir. Masallar da sözlü gelenek içerisinde yer alan kültürel unsurlar arasında bulunmaktadır. Dr. Öğr. Üyesi Elif Şebnem Demirci |
![]() |
MASAL DENEN HAYAT “Herkesin bir masalı vardır, dinlemesini bilene” Küçük bir çocukken, televizyonda rahmetli Adile Naşit’den masallar dinlediğim anları hiç unutmadım. Ses tonu, duruşu, sevgi dolu bakışları, sıcak anlatımı ile ekrandan biz çocuklara sarılabildiğini hissederdim. Raşide Yılmaz |
![]() |
İYİ BİR DERSİN ŞİFRESİ Hayatta yaptığımız işlerde o işte başarılı olmak için iyi bir başlangıç birçoğumuz için çok önemlidir. Hatta “iyi bir başlangıç başarmanın yarısıdır” diyebiliriz. Öğretmen olarak bizler bu durumun derslerimizde çok önemli olduğuna çoğu kez şahitlik ederiz. Cengiz AZMAN |
![]() |
MEHMET SAİT ÇALKA İLE ÖMRÜNÜ MİLLETİNE ADAYAN BİR ŞAİR: MEHMET ÂKİF ERSOY ÜZERİNE… Mehmet Âkif Ersoy’un doğduğu ve yetiştiği yıllar Osmanlı Devleti’nin buhranlı yani sıkıntılı ve bunalımlı dönemleridir. Bu dönemde, Ruslarla yapılan 93 Harbi (1877), İtalyanlarla yapılan Trablusgarp Savaşı (1911), Batılı dört devlete karşı yapılan Balkan Savaşı (1912) ve I. Dünya Savaşı (1914) Osmanlı devletini oldukça yormuştur. Mehmet Sait Çalka |
![]() |
PANDEMİ KORONA COVİD-19 ÜÇGENİ ETRAFINDA YENİ NORMAL SÜRECİ İNCELEME DENEMESİ Covid-19 nedir ne değildir? Haberleri turkuaz mavisi bantlarla her gün takip ediyoruz. İçinde bulunduğumuz süreci sahi siz nasıl tanımlıyorsunuz? Hastalığın adı ne sizde? Covid-19 mu? Korona mı? Kübra TUT |
![]() |
KÜÇÜK FİKRET’İN EVİNDEKİ VE KALBİNDEKİ YANGINA DAİR HİKÂYAT Saat sekiz Tüm aile akşamki yemeğin ardından huzurlu bir uykuya dalmıştı. Çok sevdikleri bu ahşap evde ve semtte geçirdikleri son gece olduğunu henüz bilmiyorlardı. Evin küçük çocuğu bu evde dünyaya gelmiş ve onun adına bahçeye bir fidan dikilmişti. Melek BAYZAN |
![]() |
SAİD HALİM PAŞA BİR ISLAH DÜŞÜNÜRÜNÜN HAYATI DÜŞÜNCESİ VE ESERLERİ Modern Türk İslam tarihine baktığımızda birçok meşum hadiselerle ve çok boyutlu buhranlarla karşılaşırız. Temel nedeni kimlik sorunu olan bu buhranlara karşı düşün hayatımızda birçok düşünür belli başlı tespitler ve cevaplar geliştirmişlerdir Cengiz Hanoğlu |
![]() |
ERCAN ALTUĞ YILMAZ İLE OYUNLAŞTIRMA ÜZERİNE Oyunlaştırma, oyun mekaniklerinin oyun oynamadan bağımsız gerçek hayattaki problemleri çözmek üzere uygulanmasına imkân veren bir bilim alanıdır. Bir bilim olarak kabul ediyorum. Bunun içinde teknoloji de var psikoloji de var. Ömer ESKİ |
![]() |
BENİMLE OYNAR MISIN? Çocukken en sevdiğiniz oyun neydi? Bu soruya herkesin vereceği cevap farklı olsa da aslında önemli olan herkesin verebileceği bir cevabının olmasıdır. Çocukluk yıllarımızda oynadığımız oyunları unutmadığımız gibi, içlerinden en sevdiğimizi de hatırlıyor olmak, o yılların ve oyunun ne kadar kıymetli olduğunun da bir göstergesi değil midir? Raşide Yılmaz |
![]() |
EN YALIN HALİYLE EĞİTİMDE OYUNLAŞTIRMA “Oyunlaştırma” kelimesinin ortaya atılışı on, popüler olması ise son birkaç yıllık olay olmakla beraber eğitimde kullanımı çok daha eskiye dayanmaktadır. Okumayı söken öğrencilerin isimlerinin sınıf panosunda sergilenmesi, her dönem sonu verilen teşekkür, takdir belgeleri, iyi bir ödeve ait sunumu alkışlamak en basit örneklerdir. Doç. Dr. Selay Arkün KOCADERE |
![]() |
OYUNCAK DEĞİL OYUN İSTİYORUM Çocuk deyince aklımıza ilk gelen kelimelerden birisi de oyundur. Oyun oynamak sadece çocuklara özgü görünse de hepimizin içinde, ta derinlerimizde, oyun oynama arzusu vardır aslında. Hem sadece insanoğluna has değildir. Hayvan yavruları da doğar doğmaz oyuna başlar. Oyun aşkı doğuştan en derinlerimize yerleştirilmiştir. Mehmet TEBER |
![]() |
UZAKTAN EĞİTİMDE OYUNUN GÜCÜ Oyun çocuğun dilidir. Oyun ile çocuk kendini ifade eder. Duygularını en güzel şekilde dışa vurur. Birçok beceriyi, davranışı oyunla öğretebilir ve uygulamalar yapabiliriz. Ahmet ÇİFCİ |
![]() |
KURAL DEĞİŞİRSE OYUN DA DEĞİŞİR “Gelişen teknolojik imkânlar hayatımızı her yönden etkilemeye devam ediyor.” Bu cümle artık teknoloji temalı yazıların en klişe giriş cümlesi olmayı başarmış durumda. Bu devamlılığın ne zaman biteceği bilinmez. Bitmesin de. Şahsen bundan hiçbir zaman şikâyetçi olmadım. Kemal AKBAYRAK |
![]() |
UZAKTAN EĞİTİM VE ÖĞRETMENİN DEĞİŞEN ROLÜ Uzaktan eğitim mesleğini sadece bilgi aktarmak olarak gören öğretmenlerin işlerini ellerinden alacak ve onları önemsizleştirecek iken değer ve beceri üreten, öğrencinin yüreğine dokunan onları heyecanlandıran, meraklandıran ve hayret ettiren öğretmenlerin değerini arttıracaktır. Zekeriya ABANOZOĞLU |
![]() |
KUCAKLAŞMA ARACI SİNEMA, YÖNETMEN KAAN ATİLLA TAŞKIN İLE SÖYLEŞİ 1988 Trabzon doğumlu. 2011 yılında İstanbul Üniversitesi Radyo TV-Sinema bölümünden mezun oldu. Plato Film Okulunda Ayla Algan’dan oyunculuk eğitimi aldı. 2013’te İstanbul Tasarım Merkezinde sekiz ay Sinema eğitimi aldı. Daha sonra bazı sinema filmlerinde reji asistanlığı yaptı. İsmail ŞİMŞEK |
![]() |
PANDEMİ SÜRECİNDE İNSAN PSİKOLOJİSİ Üzerinde düşünülmesi gereken bazı sorular vardır. Pandemi sürecinde nasıl bir psikoloji içerisindeyiz? Pandemin üzerimizde bırakmış olduğu psikososyal etkileri neler olacak? Bu süreçte psikososyal travma yaşayan insan yeni travmalara hazırlıklı olabilecek mi? Fatih ARSLAN |
![]() |
EĞİTİM ÜZERİNE İmmanuel Kant’a yakıştırılan Könisberg Saati nitelemesi hayatındaki düzenin, disiplinin bir getirisidir. Biyografisini incelendiğinde görülecektir ki disiplin, onun hayatının her boyutunda yerini almıştır. Yürüdüğü güzergâhı bile istisnalar dışında değiştirmeyen filozofun yolu, düşünmenin doğası gereği insan eğitimine çıkar. Ömer ESKİ |
![]() |
BENLİĞİNİ ARAYAN ÇOCUK ABD’li psikolog Virginia M. Axline tarafından 1964 yılında kaleme alınan “Dips in Search of Self” Dips adında başta ebeveynleri tarafından zihinsel engelli olduğu düşünülen erkek bir çocuğun kimlik arayışını ve oyun terapisinin iyileştirici gücünü yansıtan gerçek bir hikayedir. Sefa ÖZMEN |
![]() |
YONCA ÖZGÜN İLE UZAKTAN EĞİTİM ÜZERİNE Uzaktan eğitim pandeminin öncesinde de vardı. Pandemi döneminde yapılan eğitimi ise Acil Uzaktan Eğitim olarak adlandırdık. Yüz yüze eğitim yapma imkânı tamamen ortadan kalktı ve zorunlu bir uzaktan eğitim yaptık. Öncelikle bu gerçeğin farkında olmak gerekiyor. Enes SÜKÜT |
![]() |
COVID-19 VE BİR EĞİTİM TECRÜBESİ Son bir yıl içinde dünya daha önce kısmî anlamda örneklerini gördüğü ama asla benzeriyle karşılaşmadığı bir tecrübe yaşadı. Koronavirüs, diğer adıyla COVID-19, kısa sürede dünyayı bir uçtan diğerine etkisi altına alıverdi. Prof. Dr. Vefa TAŞDELEN |
![]() |
COVİD-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM Çin’in Wuhan şehrinde 2019 yılının Aralık ayında ortaya çıkan yeni tip korona virüs (Covid-19) salgınının bütün dünyaya yayılması nedeniyle 2020 yılının Mart ayında Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından pandemi ilan edilmiştir. Dr. Serkan DÜZGÜN |
![]() |
TABLOLARI OKUMAK Her yıl olduğu gibi bu yılda üniversite yerleştirme sonuçlarının belli olması ile okullarımız bir bir gurur tablolarını açıklayarak ne kadar “başarılı” olduklarını kamuoyuna duyurma telaşı içerisine girdiler. Kemal AKBAYRAK |
![]() |
YÖRESEL SANATLAR KÜLTÜRÜN İZLERİNİ TAŞIR Sanat, yaratıcılığın ve hayal gücünün bir ürün ya da eser olarak dışa vurumudur. Yöresel sanatlar ise toplumların yaşam biçimlerini, gelenek ve göreneklerini yaşamak ve yaşatmak için gösterilen çabanın sonucunda ortaya çıkmıştır. Hülya CERRAHOĞLU |
![]() |
ETWINNING PROJELERİ eTwinning, öğretmenlerimize öğrencileriyle birlikte çeşit çeşit etkinlikler yapma, dersleri çok daha aktif ve eğlenceli işleme, tüm bunları yaparken de birlik ve beraberlik duygusunu geliştirme fırsatı sağlayan bir platform. Özge BEYAZ |
![]() |
BİR ATLANTİK ŞEHRİ : PORTO Latince adı ‘Portus Cale’ olan Porto; kökenleri milattan önce 200’lü yıllara dayanan ve Portekiz’e adını veren ülkenin kuzeyindeki en büyük şehirdir. Porto dünyaca ünlü şarabıyla bilinir. Gonçalo Gouveia |
![]() |
PIAGET Tarih boyunca çocuklar, gelişimini tam olarak tamamlayamamış bir yetişkin olarak tanımlanmış, diğer bir deyişle yetişkinlerin minyatür hali olarak görülmüştür. Çocukların kendilerine ait ayrı bir dünyaları olabileceği gerçeği yadsınmıştır. Eda MERAL |
![]() |
TOPRAĞIN KOKUSUNDA Karaçayır’ın çocukları, güneşin altında kavrulan bir toprağın üzerinde büyürler. Kerpiç evlerinin tenha bir köşesinde iki büklüm olmuş annelerinin tertemiz göğüslerinden emerken tanışırlar toprağın kokusuyla. Hızır SEFERİNOĞLU |
![]() |
ÇOCUKLARDA HAYAL GÜCÜ VE SANAT Lev s Vygotsky, Çocuklarda Hayal Gücü Sanat (çev. Fırat Ergiz, Roza Yayınevi, 2019) adlı eserinde hayal gücü, gerçeklik, yaratıcılığın mekanizması ve sancıları, ergen yaratıcılığı ve okul çağı çocuklarının sanatsal eylemleri üzerinde durmuştur. Ömer ESKİ |
![]() |
“YAŞAMAK” GEÇTİ BAŞIMDAN Yazıya Huozhe adlı romanı Çince aslından dilimize “Yaşamak” olarak kazandıran Bahar Kılıç’a ve Jaguar Kitap yayınevine teşekkür ederek başlayalım. Yaşamak romanı 1993 yılında Yu Hua tarafından yayımlanmıştır. Murat KESELİ |
![]() |
TOKYO’NUN SON ÇOCUKLARI Bir şehrin son çocukları yaşça küçük olanlar mıdır, kendini çocuk hissedenler midir, yoksa çocuk kalbi taşıyanlar mıdır? Bir ülkenin son çocukları olmak neyi ifade ediyor? Japon yazar Yoko Tawada, Tokyo’nun Son Çocukları adlı kitabında bu sorulardan hangisine cevap veriyor dersiniz. Ömer ESKİ |
![]() |
DEM BU DEMDİR Bazı şarkılar vardır, sadece “şarkı” demek yetmez onlara. Çocukluğumuzdur onlar, hayatımızın en mutlu anlarında yanı başınızdaki dostumuz… Ruhumuzda fırtınaların koptuğu mevsimlerde acımızı hafifleten deva. Abdullah BAŞ |
![]() |
ÇİÇEKLERİN GÖLGESİNDE Bazı insanlar önünü görebilmesi için çevresinde ne varsa ona tutunmak zorundadır. Yoksa yürüyemez, öylece kala kalır. Mesela Suzan abla var bizim mahallede. Konuşurken saçlarının kıvırcıklığı artar sanki. İbrahim VARELCİ |
![]() |
OKUL VE ÖĞRETMEN Uygarlığın gelişimine yazının bulunması kadar katkı sağlayan önemli bir gelişme de matbaanın icadıdır. Son yüzyıllardaki bilimsel gelişmelerin yayılmasına öncülük etmiş, gelişmelerin dünyanın bir ucundan diğer ucuna yayılmasını sağlamıştır. Abdullah KARALİ |
![]() |
ÇOCUK VE FELSEFE Soru sormayla başlar bir çocuğun macerası, hatta hikâyesi. Sormaya başladığı anda başlar var olma süreci… Var olma merdivenin ilk basamağında bir çiçek gibi acar gözlerini yabancısı olduğu dünyaya... Osman ATALAY |
![]() |
OKULSUZLUK DÜNYANIN SONU DEĞİL Bir türlü düşmeyen Covit-19 vaka sayıları ve bu sayılarla okulların açılıp açılmayacağı, açılmazsa neler olacağı tartışmaları sürerken neden okulsuz yapamadığımız üzerine biraz düşününce bir kez daha gördüm ki eğitim başka şey, okul eğitimi başka şey aslında. Selçuk TORPİL |
![]() |
ÇOCUK EDEBİYATINA GENEL BİR BAKIŞ Çocukluk, insanın hayatına yön veren bir zaman dilimidir. İnsan kaç yaşına gelirse gelsin yaptığı iyi şeyler de kötü şeyler de bu zaman dilimine dayandırılır. Fatma IŞIK |
![]() |
ÇOCUKLAR İÇİN EDEBİYAT Pek çok kaynakta edebiyat duygu, düşünce ve hayallerin etkileyici bir şekilde anlatılması olarak geçmektedir. 12 yaşına kadar olan çocukları hedef alan edebi eserler de çocuk edebiyatı olarak adlandırılmaktadır. Mustafa ORAKÇI |
![]() |
ÇOCUKLARLA İLGİLİ SÖYLENMİŞ ÜNLÜ SÖZLER Hayatın her dalından insanların çocuklarla ilgili söyleyecek birkaç sözü vardır. Çocuklarla ilgili bu ünlü sözler, mesele çocuklarla ilgili yorumda bulunmaya gelince insanların fikir yelpazesinin ne kadar da geniş olduğunu gösteriyor. İsmail ŞİMŞEK |
![]() |
BEN BENİM Bütün bir içtenliğimle samimi olduğumu düşünmek istiyorum ama düşünemiyorum. Çünkü tamamıyla yalan bir hayat yaşıyorum. Tevazudan ve benli- ğimden uzağım. Bu haldeyken de acaba halen daha insan gibi görünebiliyor muyum? Ebubekir ASLAN |
![]() |
YAZ TATİLİNDE ÖĞRENME KAYBI OLUR MU? Tatil, beyinde harika çağrışımlar yapan, herkesin sevdiği güzel bir kelimedir. TDK’nin tanımı da bunu doğrular niteliktedir: Tatil; “Eğlenmek, dinlenmek amacıyla çalışmadan geçirilen süre.” olarak tanımlanmıştır. Enes SÜKÜT |
![]() |
KENDİ SESİNİ BUL Size bir şey önerebilir miyim? Önerim bir yetenek kazanmak. Hayal gücümüzü canlandıracak, vicdanımızı ve inanç sistemimizi geliştirecek bir yetenek. Yazar Bulunamad |